tidakkah kau mengerti..


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH
LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah,
setelah sekian lama,hujan turun dgn lebatnya di Alexandria..
mereka yg melihat, masing2 mengucap kalimat
syukur dibibir masing2..
aku lihat awan mendung meliputi langit..
keadaan yg pada mulanya excited brtukar sebak sbntar,
taktala hati terusik mengenangkn dugaan yg mendtg
yg mmbuatkn hati ini mendung..
semendung langit di luar..



minggu nie macam2 hal brlaku..
keadaan yg sgt sibuk mmbuatkn aku berasa sgt lelah
dengan tuntutan duniawi..
kalau ckp kat ibu nie,mesti kena bls cmni,
''tul lah..kalau tau diri x kuat,knpa terima jawatan tu..
badan tu bukannya kuat sangat''
(sila baca dgn gaya tgn2 skali)
hehe..rindu ibu :')
bukan aku nk gila kuasa or what,
tp pemilihan sbgai ketua akhawat tahun satu dentistry 
benar2 di luar jangkauan aku..
mula2 pilih random,semua sepakat sebut nama 
aku..dah tolak,tp masing2 mcm letak kapas penuh kat telinga =.=''
pastu kali kedua wat election balik..
kali ni yg proper punya siap cm pilihan raya..
and again,trpilih balik =_______________________=
tapi hati yg pada mulanya berat nk trima sbb tkot xsetanding dgn keupayaan sndri
bertukar mnjdi tenang n redha bila mana 
dgar abg afiq ( timbalan persatuan perubtan cawangan iskandriah ) ckp,
''ada sebab knpa nama kamu telah tertulis sbg pemimpin..
tanggungjawab seorg pemimpin itu sgt berat..
dan akn disoal di akhirat jika tidak melaksanakn dgn sempurna..
tp pernahkah kamu trfikir,Tuhan bg kita tugas tu,
supaya dgn itu,kita akn lebih terdorong utk berubah jdi lebih baik,
berubah jadi lebih bertanggungjawab, lebih berkaliber, 
bila mana kita trfikir akn tingginya amanah yg diberi..''
emmm...
InsyaAllah,semoga aku kuat utk memikul amanah itu
wlau sebyk mana pengorbanan yg perlu aku lakukn..
demi sahabat2 ku yg lain..


ujian yg seterusnya,
aku diuji lagi dgn kesakitan..
benda ni dh biasa bagi aku..
bukan nk ckp besar,
tp mungkin sbb dh acap kali diuji dgn pelbagai penyakit,
dan ada yg tidak boleh diubati smpai lah skrg,
sbb tu juga aku takut nk trima amanah td..
tp atas kesakitan ini juga buatkn aku rasa tabah dan bersyukur..
sbb apa,
aku tahu Allah nk aku sedar dari leka..
Allah xnk aku lalai dri terus memohon pada Dia..
terima kasih Ya Allah..
cuma sakit itu bertambah berat rasanya bila time kena sakit tu
betul2 dlm masa exam..
mmg sgt3 berat aku rasa..
hanya Allah shja Yang Maha Mengetahui
dgn nk bce n nk jwb exam,
dgn nk tahan sakit..
brpa byk painkiller aku telan...=.=
..redha..


tapi ujian yg terakhir ni benar2 mengusik hati aku..
ujian yg mana mnjdi sebab trunnya air mata..
tanpa aku mampu menahannya..
mengalir dan terus mengalir..
hati aku umpama terhiris..
umpama luka lama terukir kembali..
aku tahu air mata ku sepatutnya lebih berhak utk
mengalir kerna cinta terhadap Nya..
bukan trhadap cinta sang hamba...
tetapi aku hanya insan biasa..
yang punya hati yang sangat rapuh..
yang minta dipimpin hatinya oleh sang hamba..
yang namanya telah tertulis utkku di Lauh Mahfuz
utk mnjdi imam bagiku dan anak2 ku..
hati ini sering trtanya2,
smpai bila perlu aku tanggung rasa perit sprti ini..
smpai bila baru aku kn kecapi kebahagiaan yg sejati..?
lalu tgn dgn pantas membuka kalam suci Allah,Al-Quran 
secara random utk mncari ayat pengubat jiwa..dan segalanya terjawab taktala
dgn kuasa Allah mumkin yg mana mengkehendaki agar tgn
ini terhenti di surah AL-QASHASH dibwh tajuk,

KEHIDUPAN DI DUNIA HANYALAH BAYANGAN BELAKA DAN
KEHIDUPAN AKHIRATLAH YANG KEKAL DAN ABADI..

hanya dgn mmbaca tajuk shja,
hati ini umpama dicarik2..
betapa Allah itu Maha Mengetahu perihal hati ku..

mata pantas membaca ayat seterusnya dibawah
smbil mnahan sebak didada..

firman Allah yg bermaksud,

" Dan apa sahaja ( yakni perihal pangkat,harta dll ) yang diberikan kepada kamu,
maka itulah kesenangan hidup duniawi dan perhiasannya,
sedang apa yang ada di sisi Allah,
adalah yang lebih baik dan lebih kekal..
Tidakkah kau mengerti? "

" MaKa apakah orang yang Kami janjikn kepadanya suatu janji yg baik (syurga)
lalu dia memperolehinya,sama dengan orang yg kami berikan kepadanya
kesenangan hidup duniawi;kemudian pada hari kiamat dia termasuk dalam
orang yang diseret (ke dalam neraka) ? ''

....SURAH AL-QASHASH; AYAT 61-62.....



sebak didada tak dpat dibendung lagi..
apa yang kedengaran,
hanyalah esakan tangisan seperti anak yg kehilangan ibunya..
aku hanya mampu merintih menyesali perbuatan diri
ya Allah...
betapa aku malu dengan Mu ya Allah..
betapa aku terlalu memikirkan perihal duniawi,
sedangkan apa yg patut aku kejari adalah
kebahagiaan yg sejati iaitu kbhgiaan ukhrawi...
bantu aku utk lebih mencintaiMu Ya Allah..
berikan lah aku cintaMu 
agar hati ini terus hidup subur dlm keredhaanMu..



ketenangan hati kini dikecapi..
semuanya atas ayat Quran itu sendri..
sedangkan aku tidak memilih ayat mana yg perlu dibaca..
semuanya atas gerakan Dia Yang Maha Esa..
benarlah,
dengan mengingati Allah,
hati akan menjadi tenang..




JANGAN KAU LEPASKAN TANGANKU YA ALLAH..
kerna tanpa Mu,
aku binasa..



image from langitilahi.com


Comments

  1. kadang-kala, ujian allah tu,,
    tande allah sayang kite & sentiase nak kita igt Dia yg maha esa.. :)

    never regret,, kerana yg lebih mngetahui adalah Dia~

    All the best k! :)

    ReplyDelete
  2. :')
    betul3..
    mungkin Allah nk ksi lbh baik dri tu...
    kan faiz

    ReplyDelete
  3. maaf nani,kite tak mampu terbang ke sana dan dgr nani mengadu...hanya mampu membaca ...sorry syg..tabah ya...:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kerana Allah..

secantik bidadari..

from heart with love..