Posts

Showing posts from November, 2011

tika badai menjelma..

Image
Dengan nama Tuhanku,Yang Maha Mengasihani.. hati ini tertarik utk mencoret sedikit coretan buat sahabat yang saya kasihi.. sahabat saya yang sorg nie mudah trsenyum.. happy go lucky orgnye.. manja jgn ckp la.. ;) tapi bila mana dia dtg ke saya,dan kata, ''nani..nk pinjam bahu boleh? '' pasti ada sesuatu yg membebankn mendatangi dirinya..


sahabat, daku tahu yang kamu sedang bersedih hati.. hati kamu diusik lagi dgn dugaan dariNya.. tapi adakah kamu tahu, yang kamu sebenarnya beruntung kerana taktala kamu diuji, bermakna diri kamu sentiasa diingati oleh-Nya.. Dia menguji kerana Dia merindui esakan dan tangisanmu memohon kepada-Nya.. bukankah itu sudah cukup menghapuskan kesedihanmu?





sahabat, usah difikirkan sentiasa masalah yang mendatang.. kerana manusia yg beriman itu pasti tidak akan pernah sunyi  daripada dugaan.. sedarlah yang duniawi ini hanyalah pentas lakonan semata2 utk kita mengumpul markah tertinggi agar terpilih  utk menduduki tempat terbaik di akhirat sana kelak... ingatlah duhai s…

tudung itu..

Image
Tudung wanita itu ada empat : tudung pada wajahnya , tudung pada mata ,
 tudung pada suara dan tudung pada hati." Apa ertinya ?

1. Tudung pada wajah- jangan sampai wajahnya mengundang fitnah .

 Kecantikan adalah pingitan buat suami , 
BUKAN PAMERAN UNTUK LELAKI AJNABI .

2. Tudung pada mata- jangan matanya memandang lelaki lain selain muhramnya . 

Solehah yang hakiki ,
 TIDAK MEMANDANG DAN TIDAK DIPANDANG .

3. Tudung pada suara- 

JANGAN DILUNAK-LUNAKKAN dengan tujuan memikat dan mempesona .

4. Tudung pada hati- mengingati Allah dengan tasbih . = Subhanallah , Alhamdulillah 

dan Allahu Akbar"

Harus juga diingat , bertudunglah mengikut syariat ,

 bukan tujuan untuk berfesyen secara tabarruj dan menunjuk-nunjuk . 
Wallahu a'alam
dpd ukhti..

A letter for mama...

Image
salam alaik... this letter i dedicated to my lovely-cutie-ibu.. ibu.. sekarang genap dah 3 bulan ani pergi jauh dari ibu.. rasa kejap sangat ibu masa berlalu.. rasa macam baru semlm je ibu ajar ani ngaji.. amik ani dari sekolah.. marah2 ani coz suka buat keje xsenonoh.. (ishh3..anak sape la tue XD ) ani rindu sgt nak  dengar ibu bagi nasihat kat ani tiap kali lepas solat.. pujuk ani klu ade masalah.. setia jaga (plus bebel :p ) bila tiap kali ani jatuh sakit  coz selalu abaikn kesihatan.. yakinkn ani yg Allah akn sentiasa ada utk ani... (okay,batu start mate dh leleh..kememey! )


ibu... terima kasih atas setiap pengorbanan ibu buat utk ani... ani byk susahkan ibu.. tapi ibu tak pernah sekali pun mengeluh.. bila tiap kali ani wat salah or susah kn ibu, and ani minta maaf, mesti ibu akan ckp mcmnie.. '' tak pe...sebab Allah dah ckp anak2 itu salah satu ujian yg Dia berikn.. atas sebab itu,ibu redha..sbb bukan salah anak ibu, tp itu kehendak Allah utk benda tu berlaku, sebab Allah nk uji ibu kuat atau tak…

pesanan buat ikhwah dan akhawat..

Malam pasangannya siang,  Jaga pasangannya tidur,  Rajin pasangannya malas,  Dan lelaki pasangannya perempuan. 
Kerana perempuan adalah  pasangan kepada lelaki,  Maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita  itu dapat memikat hati lelaki
Bila berkata tentang terpikat,  Maka ia ada hubung kait dengan nafsu.  Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,  ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan
Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal  dengan iman.  Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah  Allah dan RasulNya dan menjauhi  laranganNya. 



Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.  Simbol apa, semua orang tahu.  Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika  tidak dikawal dengan iman.  Maka mata lelaki ini selalu menjalar  apabila terlihat seorang perempuan. 
Setiap bentuk badan seorang  perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki  dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.  Apabila seorang lelaki terlihat seorang  perempuan, Maka perkara pertama yang akan  dilihatnya ialah  rambut wanita berke…

just the way you are..

Image
bismillah..
this post is dedicated to
myself and those beautiful ladies in this world :)
You are living real beauty  when 
you enjoy taking care  of your appearance
without wondering who else is going to find you beautiful, 
who you can  impress
 or who you are trying to compete with. 
When the thoughts and intentions of seeking male approval leave your head, 
you are living beauty.
You are your own admirer,
 you enjoy your own smiling face,
 and you need not look further than your own mirror to know you are 
special  and lovable.. 


from i am muslim and i proud


aim for a better muslimah

aku malu..

Image
Rasa bersalah semakin menghambat diri.. Hati semakin tercarik-carik.. Jiwa umpama terseksa dgn seribu satu sesalan.. Semuanya gara-gara membiarkan diri dirajai oleh nafsu sendiri.. Akibatnya ,masa untuk bermadu kasih bersama Yang Maha Mengasihani di hening pagi, Terlepas begitu sahaja..
Minda dan badan terlalu letih akibat musim peperiksaan, Itu,aku gunakn sebagai alasan untuk berehat seketika.. Sekadar ingin melepaskan lelah dpd jadual padat yg terikat... Hasilnya, buku ke mana.. Tahajud ke mana.. Ya Allah.. Aku malu terhadapMu Ya Allah... Kau sentiasa bersama aku taktala susah mahupun senang... Kau tidak pernah jemu mendengar aku mengadu.. Kau sentiasa ada untuk ku.. Tetapi aku, Lantaran terlalu mengikut nafsu diri ku.. Aku sanggup membiarkn masa untuk bertahajud kpd Mu Berlalu begitu sahaja... taktala susah,ku bersungguh memohon, manakala taktala senang aku bersambil lewa.. Ya Allah.. Malunya aku Ya Allah..

Duhai Tuhan yang kucintai..  Bantu lah aku Ya Allah.. Agar aku terus kuat untuk istiqamah dalam beriba…

tidakkah kau mengerti..

Image
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI
Alhamdulillah, setelah sekian lama,hujan turun dgn lebatnya di Alexandria.. mereka yg melihat, masing2 mengucap kalimat syukur dibibir masing2.. aku lihat awan mendung meliputi langit.. keadaan yg pada mulanya excited brtukar sebak sbntar, taktala hati terusik mengenangkn dugaan yg mendtg yg mmbuatkn hati ini mendung.. semendung langit di luar..


minggu nie macam2 hal brlaku.. keadaan yg sgt sibuk mmbuatkn aku berasa sgt lelah dengan tuntutan duniawi.. kalau ckp kat ibu nie,mesti kena bls cmni, ''tul lah..kalau tau diri x kuat,knpa terima jawatan tu.. badan tu bukannya kuat sangat'' (sila baca dgn gaya tgn2 skali) hehe..rindu ibu :') bukan aku nk gila kuasa or what, tp pemilihan sbgai ketua akhawat tahun satu dentistry  benar2 di luar jangkauan aku.. mula2 pilih random,semua sepakat sebut nama  aku..dah tolak,tp masing2 mcm letak kapas penuh kat telinga =.='' pastu kali kedua wat election balik.. kali ni yg proper punya siap …