kerna daie itu juga adalah hambaNya



dengan nama Allah,Tuhan yang dirindui selalu..
Alhamdulillah,new sem was started..let the new beginning make our hope shining better..
insyaAllah.. :)
to be honest,the new sem r really hectic..
it getting tougher as the subjects are heavier than the previous one..
betul la kata org,makin tinggi kita belajar,makin kita sedar ceteknya ilmu kita selama ni..
Alhamdulillah,ana bru je discharged dri hospital..
1st time kne submit kat luar negara..
mmg agak ganas ye cara dimanipulated nk ksi betulkn balik bones tu..
kne pakai tongkat la gamaknya..
itulah kehidupan..pg mungkin sihat..ptg x lagi..
dan semakin kita jauh menapak di dunia ni,
semakin banyak halangan dan rintangan kita akan hadapi..
dan itu adalah adat dalam kehidupan..
akan ade masa-masa dlm hidup kita,kita kan rasa susah senang dlm sesuatu hal..
ade masa kita akan diuji dengan kesempitan wang,
diuji dengan kehilangan nyawa or even harta benda,
diuji dengan rasa takut trhdp pelbagai benda..
tanpa kita sedari,ujian itu semuanya telah disusun dengan penuh chantek
oleh si Penulis cerita hidup kita di atas sana berserta jutaan hikmah.. :)



“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan,
kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.
Dan berikanlah berita gembira kepada
orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah,
mereka mengucapkan: 
“Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (Kita milik Allah dan kepada-Nya kita dikembalikan)”

Surah Al-Baqarah Ayat 155-156





yes..
sabar..itu adalah perlu..


tetapi,after all..
we will notice that we just a normal human being..
His slave that have many weakness and can only rely on Allah
in every single thing as the challenges keep going to hit us..
again and again..
kita akan rasa penat dengan dengan apa yang kita lakukan..
penat dengan belajar tanpa henti semata-mata nk kejar pointer,
penat otak menghadam segala subjek2 medic,
penat memasak utk memenuhkn perut yg sedia luas itu,
penat dengan kerja-kerja rmh yg membuatkan kita rasa seperti nk upah maid,
penat hendak memikirkan apa yg nk dipakai ke kuliah esk (eh.)
penat dengan itu..penat dengan ini..
yang mana peluh yang dirembeskan itu,majoritinya keluar disebabkan
kita bertungkus lumus dalam hal2 duniawi..


dan segala kepenatan ini yg seumpama berlari mengelilingi padang tadika 10.5x itu
diperkotak-katikkan utk dijadikan alasan mengapa kita tidak menjalankan
tugas dan AMANAH kita sebagai seorang daie..


fuh..akhirnya..sampai juga pada isi tajuk..
panjang sungguh mukadimahnya..huhu..maafkan..
ana tak ingin mengulas lagi kenapa dan mengapa dan bagaimana kita
perlukan hadirkan sifat seorang daie dlm diri kita
sebab ana rasa ana dh bebel dengan cukup pjg dan lebarnya dlm entri ana sebelum ni..
http://awalk2beremember.blogspot.com/2012/07/i-fikr-sejenak-bersama-bro-aa.html
( kalau anda baca entri ni,anda comey :p )


tapi yang ana ingin ulas dalam entri kali ini ialah berkenaan dengan rasa 
berputus asa atau penat yang memang kalau boleh tidak
perlu ada dlm diri sorg daie,yg mana si daie itu adalah you,me,and us..
as i said before,we (daie) are only human..
yg mana xkan pernah lari dri ciri2 of human itu sendri...
dan sikap putus asa,atau lelah atau penat dlm sesuatu hal itu mmg
tidak dpt lari dpd kita..
lg2 dlm bidang dakwah dan tarbiah itu sendiri..



'' berangkatlah kamu baik dalam keadaan 

merasa ringan ataupun merasa berat dan berjihadlah dengan
harta dan dirimu di jalan Allah.
yang demikian itu adalah lebih baik jika kamu mengetahui..''

- At Taubah ; 41 -



tipulah kalau kita kata dalam era kita bergelumang dgn dunia D&T ini,
kita xpenah rse penat utk istiqamah dlm mendalami ilmu2 dakwah n tarbiah..
tiap2 hari kita cuba mengamalkan dan mempertingkatkan lagi
amalan dan ilmu kita agar kita semakin mengenal dan jatuh cinta tahap tera byte pd si DIA..
agar bila kita dh mengakui betapa hebatnya nikmat mengenal Dia,
kita tidak akn mudah utk berkira dlm melakukan any pengorbanan 
demi  memastikan tinta perintahNya terus kekal gah di bumi milikNya ini..


tetapi,
jika suatu hari kita berasa futur dek terlalu penat dgn
pelbagai usaha utk kita mendekatkan diri pdNya agar ilmu dan amal yg kita
perolehi dan amalkn itu
dapat menarik orang lain utk turut serta dlm jalan ini tetapi ajakan yg 
dilakukan dengan tangan sedepa-depanya meraikan kehadiran mereka,dibalas sepi,
bersabar lah..dan berehatlah sebentar bersama kit kat (eh..)
janganlah kita berasa sedih atau rasa bersalah atau tertekan dgn perasaan itu kerna
itu sudah menunjukkan yg betapa kita memerlukan Allah sbgai pembimbing
dan permberi semangat utk kita..
ya ana faham yg kadang2 niat kita yg suci lg murni dlm ingin mengajak
sahabat sahabiah kita agar turut sama merasai betapa
nikmatnya bercinta dgn Nya di
balas dengan jwpan endah x endah atau di balas dgn jelingan yg boleh tahan menusuk limpa,
namun adakah itu sudah cukup utk mematahkn semangat kita dlm menyebarkan dakwah Islamiah itu sendiri?
rasanya memang tak terbanding lg dgn apa yg Rasulullah hadapi
dlm usaha utk menyebarkan
Islam itu sendiri..sedangkn kekasih Allah pun diuiji penuh onak dan duri,
kita yg baru berdepan dgn sedikit ujian sudah awal2 lagi kibar bendera putih?
(adeh,terasa)
kerna seorang daie itu sudah semestinya perlu fahim (faham) dan wai'e (sedar) akan 
jalan dakwah dan tarbiah itu
sememangnya sudah sinonim dgn slogan
'jalan ditempuh penuh berduri,demi syurga yang kekal abadi'..
(ok,slogan tu ana sesuka hati dan limpa je cipta)
jd,tak usah lah berduka cita andai kita berasa futur seketika..
(seketika je,bukan selamanya)
dan suka utk ana berkongsi kata-kata dpd seorang akhi  yg sgt ana kagumi 
yg sangat memberi kesan pd jantung (hati sudah) ni..


''pesan buat diri,
kuatkn hubungan dgn Allah kerna hanya org yg bahagia boleh membahagiakn org lain..
 kenapa kita berdakwah?
 Kerna kita ingin kebahagiaan yg kekal abadi iaitu dgn mndpt ganjaran syurga nanti,
 Justeru itu jadikanlah diri kita benar2 bahagia dgn perintah Allah
nescaya org lain turut sama
akan mendapat tempias kebahagiaan itu..
 Ingat ye..
 Bukan kita yg memberi hidayah tetapi itu kerja Allah..
Tugas kita hanyalah menyampaikn...
 Kerna itu kita kena ingat pesan nabi..
 Mereka yg memegang ugama di akhir zaman umpama mengenggam bara api betapa sukarnya jalan yg bakal ditempuh namun kepahitan itulh
sebenarnya kemanisan buat para dae'i..''









sekadar ingin berkongsi kata-kata dpd Syaikh Ahmad Rasyid dalam karyanya, al-Muntalaq yang sangat memberi kesan pd ana..moga dpt memberi sedikit sebanyak manfaat buat kita semua dlm medan tarbiah dan dakwah insyaAllah :')


 "Ini adalah kerana untuk menyelesaikan permasalahan dunia Islam hari ini, tidak perlu kepada berpindahnya bilangan yang besar dari mereka yang lalai dan menyeleweng kepada berpegang-teguh dengan Islam. Tetapi apa yang diperlukan ialah menyedarkan mereka yang sudah pun berpegang dengan Islam, membangkitkan kesungguhan mereka dan memperkenalkan kepada mereka jalan amal dan fiqh da’wah.." 


 Kata as-Syaikh lagi: 


 "Walaupun kebelakangan ini telah banyak seruan dari dai'e Islam yang mengajak orang ramai, khususnya kepada mereka yang bersembahyang (ahli ibadat) supaya bekerjasama dan menolong dai'e Islam dalam kerja-kerja amar makruf, nahi mungkar ini, namun begitu sebahagian besar dari mereka hanya menggelupur sedih dengan realiti orang Islam. Mereka masih tidak mengetahui jalan kerja (tariqul ‘amal). Kalaupun mereka tahu, mereka dihalang pula oleh rasa takut dan ingin menjaga kepentingan. Takut memikul risiko dakwah dan pengorbanan serta inginkan harta dan kepentingan dunia.."





akhir kalam,
pesan buat hati,
agar mohon dikukuhkn hati dan kaki pada jalanNya..
biar dicaci merba,
biar diri hina dusta,
biar diri dipandang hina..
yang penting,
siapa kita di sisi NYA..





Comments

  1. nice entry..moga terkesan di hati:)..salam ziarah ke alam blog..hehe..knl ni azifah..:)n also..nice blog..cutee<3

    ReplyDelete
  2. azifah! syukran sbb sudi visit..
    :) cute mcm azifah ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

dan kerana Tuhanmu,bersabarlah..

kerana Allah..

secantik bidadari..