kerana Allah..

PROLAPSED INTERVETEBRAL DISC a.k.a Spinal disc herniation (prolapsus disci intervertebralis) is a medical condition affecting the spine in which a tear in the outer, fibrous ring (annulus fibrosus) of an intervertebral disc (discus intervertebralis) allows the soft, central portion (nucleus pulposus) to bulge out beyond the damaged outer rings.  Tears are almost always postero-lateral in nature owing to the presence of the posterior longitudinal ligament in the spinal canal. This tear in the disc ring may result in the release of inflammatory chemical mediators which may directly cause severe pain, even in the absence of nerve root compression. 


aku terdiam. mengenang kembali kata2 doc lelaki itu taktala beliau menerangkn mengenai sakit baru aku. perasaan aku ketika itu, cukup aku gmbar kn sebagai.. EMPTY.. bila doc kate disease yg cause sakit lutut aku berbeza dgn sakit spine aku,aku masih belum cukup mengerti perasaan aku ketika itu. aku hnya berbual dgn doc mengenai puncanya,apa kesudahannya,apa effectnya,apa ubatnya..seperti bukan aku yg menerima sakit itu.


aku bersyukur kerna ditemukn jwpn bg sakit aku..kerna aku boleh berusaha utk mengubatinya...memang..
bukan ats sbb ubat aku yg brkotak2 ini aku sembuh,semuanya atas izin Nya..tp bukankah Dia jgk mnyuruh hambaNya berusaha lalu bertawakal..? wlaupun sakitnya kini dh bertmbah,dpd hnya patellah formural syndrome,kini disertakan sekali dgn PID..sekarang, 2 diseases..2 different things..2 different pains..kini hampir setiap masa aku dlm kesakitan..ubat makin bertambah..dan tenaga aku semakin berkurang..tetapi yg paling aku terasa sekali,semua ini berlaku dlm bulan yg suci..yes,this Ramadhan truly a test..di saat org lain berseronokan dgn ibadah terawih berjemaah mereka,aku keseorang..solat terawih di atas kerusi..di waktu malam aku diuji dgn insomnia..kerna itu merupakan antra side effect bg salah satu ubat spine aku..di waktu itu,tidur jgk sudah mnjdi suatu nikmat yg besar nilainya..tetapi aku bersyukur..kerna aku dpt memenuhi mlm ku dgn qiam bersamaNya..


pernah seorang sahabat aku katakan pada aku,Allah bg ujian ini pd orang yg hebat2..yg benar2 layak utk diuji..tetapi bagi aku,Allah bagi semua ini kerna aku adalah hambaNya yg lemah..kerna aku lemahlah,baru Dia hadirkn smeua ini..utk kuatkan aku...





tika sakit itu datang menimpa berkali-kali,
tubuh semakin lemah,
jiwa semakin tertekan,
hati semakin menyesak..
tika itu hanya kalimah,
Allah..Allah..Allah..
menjadi penawar hati..
penguat jiwa..
peneguh tubuh..
melawan kesakitan itu..
biarpun berkali-kali tersungkur,
berkali-kali menangis..
moga Dia kuat hati,iman,tubuh badan melawan kesakitan ini..



“la yukallifullahu nafsan illa wus’aha”
 (Allaah does not burden a person with something more than he can bear)


-Surah Al-Baqarah 2:286 -



everyone feels pain.
but surely,after suffering satisfaction will arrive.
even with sport,studying or other deals.
with life,it's like that for everyone.
if we can beat the pain,on the other side,
a rainbow of happiness awaits us.
that will be a treasure.
lets believe in that.

- ikeuchi aya -


everyone is struggling in their own ways..cuma diri shja yg tak nampak..
ada yang diuji dgn penyakit,ada yg diuji dgn kesusahan harta benda,
ada pula dr segi pelajaran mahupun jodoh..
kdg2 rasa utk berputus asa itu pasti hadir taktala diri tidak tertahan dgn sakit..teruskan tersenyum..biarpun pedih itu masih dirasai..
memang,orang yg melihat tidak mampu merasai..
tetapi msing2 juga ada kisah tersendiri..
oleh itu,jika rasa diri diuji,
berbicaralah dgnNya..kerna Dia pasti sentiasa ada di sisi menemani..



“Demi sesungguhnya, Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. ” 

(Al-Baqarah: 15)




biarkan kesakitan dan kepayahan dlm Ramadhan kali ini mendidik jiwa agar lebih kental buat masa lain hari..

Comments

Popular posts from this blog

dan kerana Tuhanmu,bersabarlah..

mengapa mengeluh (copy pastew from kak madi ^^'' )