tudung labuh VS ustaz don








Dengan namaNya,Yang Menguasai Sekian hati para hambaNya.. Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
masih bernafas..masih mampu menulis...masih mampu bergelak serta ketawa bersama keluarga terchenta walaupun kesihatan tidak berapa mengizinkan..tak pa aihh..sakit tu kafarah dosa..Allah nk tlg buang kn karat2 dosa pd diri..lg2 nk berlumba dan bergumbira dalam pesta ibadah di akhir 10 Ramadhan ni..




baru-baru ni (emm,xde lah baru sgt..tp boleh tahan la barunya..) okay,mengarut di situ,maafkan..ada sahabat ana yg berkata2 perlahan pd ana,mengatakan yg dirinya merasakan yg dia agak inferior melihat mereka yg berada disekelilingnya semasa mengikuti suatu program sebelum ini..ini semua disebabkn dirinya merupakan pengguna setia tudung ikan bawal, dan bukan  pemakai tudung labuh seperti kebanyakan peserta di situ..
then i asked her, ''cik Rugayah (bkn nama sebenar), awak ni pkai tudung sebab siapa? sebab dorang ke atau kerana itu adalah perintah dpd Nya? knpa bz memikirkn kata2 org pd kita,sedangkan Allah thought is all matter..masih terngiang-ngiang lg akn suara merdu ustaz azhar idrus ala2 anuar zain,ya ustaz yg glamer lg kool itu berkata, tudung itu tidak wajib..
yg wajibnya ialah menutup aurat itu sndri...pakai lah tudung apa pun,janji menepati syarat2 menutup aurat dlm Islam..samalah dgn bab pakai stokin..stokin tu x bersalah..dia xwajib pun utk kita pakai asalkan kita yakin aurat kaki kite terpelihara..









Allah menyuruh kita menutup aurat bukan kerna suka2..bahkan setiap perkara yg berlaku atas kehendakNya mempunyai seribu satu hikmah disebaliknya..jadi,always tajdid niat that the reason we wear a hijab is because of Allah..dan zaman sekarang memang ana akui,tidak kekok utk melihat wanita bertudung di mana2 sahaja..itu suatu yg positive..tetapi yg tak berapa nk positivenya ialah cara mana tudung itu digayakan..
berbagai2 fesyen yg kadang kala ana sndri kompius,tudung apakah itu..
ya..Islam itu mudah tp tidak bermakna kita boleh mengambil mudah atas segalanya..lebih2 lg dlm perkara yg melibatkn fiqh Islam..apa yg telah tertulis oleh penaNya,sememangnya memang tidak dapat diubah..apa yg salah tetap akan salah jika kita tidak menuruti tetapanNya..bak kata ustaz don danial yg kool lg kacak bergaya (oh yeah!) ada 4 syarat yg ditetapkn dlm Islam dlm bab pemakaian tudung..lengkap 4 syarat ni, pakai tudung jenis apa pun,diizinkan..

1. kain atau tudung yg menutupi kepala itu mestilah mempunyai sesuatu yg berjuntai ke bwh..
   tujuannya adalah utk memelihara apa yg ada di bwh tudung..kot2 tetiba ada barang jatuh, dan kita
dgn penuh gemah gemalainya nk amik barang tu,tanpa kita sedar org yg berada di hadapan kita boleh mendapat tayangan khas jika kita tidak memakai tudung..

2.kain tersebut mestilah menyembunyikan,tak trasnparent,
serta longgar..so klu tudung awning yg main serkup tu je yg membolehkn

bentuk2 seperti telinga dan leher kelihatan,agak2 boleh tak pakai??

(tiada talian hayat diizinkan)

3.kain dan tudung tersebut terletak di atas dada..

atau dlm arabnya (nak jugak),a'la..

bukan atas dpd dada mcm tudung kanak2 yg dipakai oleh
mereka yg berumur tapi berlagak seperti kanak2 itu..
bukan..bukan yg mcmtu..tetapi tdg itu tidak mesti tidak trletak ON chest..

4.kain atau tudung saji itu hendaklah meliputi dan 
menutupi keseluruhan bahagian dadanya..termasuk kwsn 
sekitar bahunya..
  





'' Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung 
kepala mereka; .. " (24:31)





nahh...ayat Quran terang lg benderang dgn ditambah pula lagi dgn percikan bunga api (err,exagerration berlaku!)
dh kasikan guideline dlm pemakaian..bukan utk mengonkong atau menekan golongan wanita,instead utk memelihara golongan hawa itu sendiri...ini kerna dirimu begitu berharga..huk3..ya golongan wanita ini begitu istimewa di mata Islam..sebab tu Islam tetapkn mcm2 agar kita terus suci terpelihara..





suka ana nk selitkan sedikit analogi,yg ckup mudah tp logik gitu..ana kasi contoh si A.. si A ni mmg terer sukan..active kawad and etc..dan sememangnya mereka yg active brsukan ni sukakn matahari..(oh tidak~)
dan kalau keluar brsukan atau berkawad,si A sntiasa memakai baju lengan panjang..then suatu hari, bila si A dok berehat smbil melayan kerenah kambingnya, si A melihat lengan dan tangannya berbeza warnanya..bahagian lengan berganda putih lg gebu berbanding tangannya..err,
dpt imagine ke tak ni..?



tu diaa...gambar dri buku anatomy ana kasi..






<------- LENGAN  ye kanak2 yg cerah lg berseri





<------- tangan yg gelap dek kena sinaran matahari




so,moral of the story,brothers and sisters , the part that is fully covered is much2 special and protected than the one which is not..lagi berharga,lg mahal harganya..begitu juga dgn muslimah sekalian...kerna diri anda begitu berharga, kenapa tidak bersungguh memeliharanya? mengapa begitu ghairah mempamerkan segala yg anda ada kepada mereka yg tidak layak langsung utk melihatnya...simpan dan pelihara segala kecantikan yg anda miliki utk yg benar2 berhak lg halal..and Dr zakir Naik pun ade ckp,
he said,'If exposure of your body is modernism, then animals are the most modern creatures on Earth.'
(batuk kecik)


bagi ana, satu je yg ana pegang..sememangnya takwa itu tidak boleh diukur melalui pakaian, bahkan siapa kita mahkluk Nya utk saling menghukum orang..layak manakah kita? tetapi orang yg bertakwa itu sudah semestinya berusaha utk memenuhi tuntutan Tuhannya dgn sepenuh hatinya...yakni,dengan melakukan ibadah solat sahaja tidak cukup buatnya,lalu dia berusaha utk memilih ajaran yg terbaik antara yg terbaik yg diajar oleh agamanya.. jika solat fardhu tidak cukup,dia menggandakan ibadah sunatnya..jika zakatnya tidak mencukupi,dia berlapang dada dgn memperbanyakkan sedekah..jika hanya dgn memakai tudung itu tidak mencukupi, dia mempercantikkn dengan memelihara dan menutup setiap satu auratnya dgn sempurna... :)
kalau malu diejek seperti ustazah atau segan utk bertudung labuh sebab dulu kita dtg dpd bukan sek agama utk tidak menutup aurat dgn sesempurnanya,ingatlah..malu lagikah kita dgn pandangan si Dia? pujuk lah hati dengan kata-kata dpd Nya,



..sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya..
              
                             al- Baqarah ; 195 -






kalau nk jelas lg,apa kata tgk video ni :)
happy watching..




Comments

Popular posts from this blog

kerana Allah..

dan kerana Tuhanmu,bersabarlah..

secantik bidadari..